onsdag 13 januari 2016

Lyssna, se, tala, läs och skriv i C1.

Dag tre med elever på nya jobbet. Jag är hoppfull. Alla lektioner och de som jag jobbat i klass med har varit briljanta.

Igår kopplade vi upp Boken Vem lurar vem? på smartboarden. Det är ett toppen sätt för högläsning. Stora fina bilder och text att följa om man kan. När jag läst den för klassen så hoppade jag tillbaka till första sidan. Jag ställde lite frågor som var kopplade till just den sidan i boken. En del frågor kan man få svar på i texten och några frågor krävde mer eftertanke. Så här såg några frågor ut.
- Varför är Alma upprörd?
- Alma behöver hjälp. Varför behöver hon hjälp och med vad behöver hon hjälp?
- Vad tror du det beror på att Egon inte kan somna?
Efter denna genomgång så var det dax att skriva. Eleverna har en stor skrivbok där övre halvan är till för bild. De fick klistra in en bild som jag valt från boken och sedan fick det skriva några meningar om boken. Elife (klasslärare i C1) tog gruppen som kan skriva utan stöd från gemensam text på tavlan. Jag tog den andra gruppen som kan skriva med stöd från meningar som gemensamt skrivit på tavlan.

Idag fick eleverna varsin kopia av boken. Elfie delade gruppen i två. Nu tog jag gruppen som kommit längre i sin läsning. Läsningen gick runt och eleverna läste en sida var. Det blev inte så bra eftersom väntetiden gjorde flera barn rastlösa. På den stunden hade jag i alla fall listat ut vilka som skulle passa att läsa i par och vilka som fick läsa högt men enskilt.
Efter läsningen var det dax för skrivboken igen. Vi gjorde två spalter. I den ena skulle de skriva ner namnen på personerna de läst om och i den andra på vilka platser sagan utspelar sig.

Två lyckade pass av två med Elfie och klass C1.  Tack Elfie!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för ditt svar!