SO

Undervisning SO vecka 2 - 8

Vi arbetar med tema Stockholm i flera ämnen.
Syfte
Geografi
Geografi ger oss kunskap om olika livsmiljöer och kan bidra till förståelse av människans levnadsvillkor.
Historia
Människans förståelse av det förflutna är inflätad i hennes föreställningar om samtiden och perspektiv på framtiden. På så sätt påverkar det förflutna både våra liv i dag och våra val inför framtiden.
Religion
I dagens samhälle, som är präglat av mångfald, är kunskaper om religioner och andra livsåskådningar viktiga för att skapa ömsesidig förståelse mellan människor.
Samhällskunskap
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att se samhällsfrågor ur olika perspektiv.
Samhällskunskap reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar,

Elevinflytande - ska få tycka till kring hur vi ska jobba för att nå de här målen. Fundera kring hur man lär sig egentligen! (Metakognitiva förmågan) Vad och hur måste vi göra i skolan för att vi ska lära oss allt detta? Kanske kan man också jobba med det hemma eller på fritids, hur i så fall?


  • Konkretiserade mål
  • Eleverna ska veta varför de behöver kunskap om Stockholm.
  • Känna till Stockholms geografi med utgångspunkt Hässelby gård.
  • Bekanta sig med olika kartor över Stockholm.
  • Känna till viktiga samhällsfunktioner, deras funktion och vart de finns.
  • Känna till platser som utmärker Stockholm idag.
  • Känna till några historiska platser och händelser.

  • Vi frågar oss vad vet vi om Stockholm?
  • Vi tar fram bilder som förtydligar vad vi kommit fram till.
  • Du kommer att få se på korta filmer som visar och berättar för dig.
  • Vi kommer att samtala och reflektera om det vi ser och hör tillsammans.
  • Du kommer att skriva och måla om det vi lär oss för att minnas.
  • Du kommer att få använda kartbok och kartor som du skriver och målar på.
  • Vi kommer att läsa tillsammans ur böcker och på Smartboard.

  • Du kommer att få:
  • - besöka historiska och samtida platser och få lära dig om dess betydelse för Stockholm.
  • - ta del av genomgångar och höra vuxna berätta om Stockholm.
  • - leta och läsa fakta från olika ställen t ex böcker, broschyrer och internet.
  • - arbeta med ord och begrepp som hör till arbetsområdet.
  • - skriva egna faktatexter och göra beskrivande bilder. De samlas i en egen bok om Stockholm.

Jag försöker alltid arbeta tematiskt i ämnena jag undervisar. Det betyder att samtidigt som jag undervisar i geografi så väver jag in tex. svenska, bild, matematik osv. Alla skolans ämnen berör varandra och det vill jag ta nytta av i undervisningen.

OBS! När jag spelar upp introduktionsfilmer så pausar jag i filmen efter varje sak jag presenterar. Jag ställer frågor kring det senast klippet jag visat och klippet finns även pausat att se på smartboarden.
Jag visar filmerna minst tre gånger. Första gången pratar vi om varje klipp, andra gången så antecknar de fakta från varje klipp och tredje gången rullar hela filmen och eleverna får följa med och titta i sina anteckningar. Ofta kompletterar de något då.

Jag vill att vi studerar den här sidan på flera sätt. Vi börja med att läs, lyssna och titta på vad som finns här. Efter det ska ni fördjupa er i innehållet så det blir en kunskap var och en av er.






Karta Askebykroken



Karta Rinkeby
Karta Stockholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för ditt svar!