tisdag 26 januari 2016

Mer aktivt stöd av lärarna.

Ett utdrag ur en ny rapport från Skolinspektionen.

Ny rapport: Elever behöver mer lärarstöd i svenska

På skolor där läs- och skrivundervisningen fungerar mindre väl arbetar eleverna på egen hand. De läser kanske mycket, men utan att läraren vare sig leder eller stödjer samtal där eleverna får resonera om texterna för att fördjupa sin förståelse. Eleverna får inte tillräcklig vägledning i att bearbeta sina egna texter. Därmed begränsas också elevernas möjligheter att tillägna sig strategier inför fortsatt läsande och skrivande.

Vad kan skolan göra?

Skolinspektionen konstaterar att det finns tre viktiga utvecklingsområden för skolorna att arbeta med inom läs- och skrivundervisningen:

  • Lärare behöver i betydligt högre grad ge elever möjlighet att förstå vad de ska lära sig och varför.
  • Lärare behöver i betydligt högre grad aktivt visa och vägleda eleverna samt ge dem möjlighet att samtala om texter, både egna och andras.
  • Lärare och rektorer behöver följa upp hur elevernas intresse för läsning och skrivning utvecklas.

Sista lektionen idag var jag i klass C1 med min kollega Elife (klasslärare). Eleverna fick lyssna på 20 minuter högläsning och sen pratade vi om bokens tema. Vi satte upp två frågor och svaren krävde reflektion och funderingar. 

1. Vad behöver en ny elev veta om skolan?

2. Hur ska jag vara mot en elev som kommer ny till klassen? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för ditt svar!