Idag har vi börjat arbeta med den narrativa genren.
Berättande texter med syfte att roa och ge kunskap.
I en narrativ text återger man ett personligt eller fiktivt händelseförlopp med ett problem och en lösning. Eleverna ska bekanta sig med hur dessa är uppbyggda.
Jag har haft lektion ett i tre grupper.
Grupperna består av högst 10 elever. Det är två ettor som har samma lektionsplanering.
Idag läste jag boken Starkast i klassen.
Eleverna kan följa med i texten och se alla bilder eftersom jag visar boken på smartboard.
Först tittade vi på omslaget och läste bokens titel. Jag frågade vad de trodde boken handlar om.
Det kom olika förslag. En teori som kom upp i alla grupper var att pojken på bilden ljuger om att han är starkast i klassen. Detta gör mig nyfiken. Varför tror eleverna att han ljuger? Vad har ljuga för laddning hos dom? Upplever de att andra barn ljuger om sina egenskaper? Menar de ljuga eller kan det vara ett begränsat ordförråd? Jag tänker att de kanske ser ljuga som synonymt med skryta. Jag ska ta ett snack med mina kollegor och se om vi kan hitta ett sätt att arbeta med temat ljuga.
När jag läst boken så ställde jag några frågor. Vi skrev ett gemensamt svar. Jag skrev på whiteboard och eleverna skrev i sina skrivböcker. Vi skrev korta svar, högst två meningar per fråga.
Första frågan löd Vad hände i historiens början? Det korta svaret var Edvin fick en ryggsäck av sin pappa. Ryggsäcken var stor och blå. Samtalet runt frågan var längre. Det togs upp fler händelser, några som skulle kunna vara med som svar på frågan men några händelser svarade på saker som hände längre fram i historien och även lyssnarens egna inre bilder kom upp. T.ex. väskan var för stor och en ful väska.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för ditt svar!