onsdag 23 november 2016

Läsförståelse

Vi arbetar med texten Sök Soja, sök!.



En utmaning är att inte ge upp, utan att fortsätta söka de svaren man inte hittar direkt. Eleverna tränar upp förmågan att söka efter information.
Som lärare och vuxen behöver vi uppmuntra dem att fortsätta. En del elever tror på fullt allvar att de inte kan.
Vi lotsar dem fram till att förstå att elevens ansträngning är det som avgör elevens resultatet.
Då krävs det, så klart, tid och rätt stöttning från lärare. Vilket leder till ännu en slutsats att elevens resultat avgörs av lärarens ansträngning.







Betydelsen av ordförståelse är enorm. Tex. Efter ett tag kom jag fram till en bäck. När jag plaskade ut i den kände jag inte lukten längre.  
Om du inte vet vad en bäck är så kan du ändå förstå att det är vatten om du vet att man bara kan plaska i vatten.
Men om du inte heller vet vad plaska betyder så blir det omöjligt att förstå att en bäck är ett vattendrag.
Osv...

Tidsordningen är först organiserad i vilka platser händelsen utspelade sig på.
Tidsorden för historien vidare så man lätt kan hitta tidsordningen för olika händelser.




















Här blev det svårt för många av eleverna för nu behövdes fler förmågor. Söka, gå tillbaka till texten, kanske flera gånger och inte ge upp.

Elevens självbild och tro på sin egen förmåga kan vara avgörande.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för ditt svar!