Texten nedan kommer från www.lukimat.fi.
En webbsida med information om bland annat läsning.
Läsförståelse
För de allra flesta barn handlar läsning om att lära sig avkoda korta och språkligt lätta texter om bekanta saker. Så småningom blir texterna svårare, att lära sig läsa blir snarare att läsa för att lära sig. Då krävs det att läsförståelsen är god. Själva målet med läsningen är alltså att förstå texten. Läsförståelsen är till skillnad från avkodningen ingen automatisk process, utan den måste tränas. Avkodning och flyt i läsningen är ändå avgörande faktorer för läsförståelsen. Läsförståelse är inte samma sak som läsflyt. Läsförståelse uppkommer inte av mycket läsning, utan man måste undervisa eleverna i hur de skall uppnå en god läsförståelse. Därför är lärarens roll betydande för att detta skall uppnås.
Undervisning i läsförståelse skiljer sig från vanlig läsundervisning till en stor del. Här listas några grundmål som läraren skall tänka på och använda sig av i undervisning
- Eleverna skall bli medvetna om hur de förstår
- Eleverna skall lära sig strategier tillsammans
- Eleverna skall lära sig använda grafiska representationer av texten för att underlätta förståelsen
- Eleverna skall få direkt feedback på de frågor läraren ställer
- Eleverna skall själv formulera frågor
- Eleverna skall lära sig använda strukturen i en berättelse
- Eleverna skall kunna förklara vad de läst
- Eleverna skall kunna integrera idéer och generalisera från textinformationen
Läsförståelse sker på fyra olika nivåer. Läraren kan utgående från dessa observera elevernas utveckling i läsförståelse. Utgående från observationerna kan uppgifter i läsförståelse byggas upp utgående från samma nivåer.
Förövrigt är det för läraren viktigt att känna till att läsförståelsen stöds av ett gott ordförråd, en god hörförståelseoch fungerande lässtrategier. För att eleverna skall kunna uppnå god läsförståelse skall man även i undervisningen satsa på dessa faktorer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för ditt svar!